Allt om UPS

Väntar man på ett paket så finns det en stor chans att det är UPS som är de som kommer att leverera paketet. UPS är det idag största paketdistributionsföretaget existetande. UPS leverar alltså inte bara paket i Sverige utan till fler än 200 länder runt om hela världen. Varje dag delas ungefär 13 miljoner paket ut världen över av UPS. Att UPS idag är ett stort och på pålitiligt företag är ett faktum men hur började egentligen allt?

1907 – idag

1907 fanns det ett enormt behov av leveranstjänster i Amerika och 19-åringen James E. Casey bestämde sig för att det var hans uppgift att göra något åt saken. Resan började med att han låna 100 dollar av en vän och startade där efter upp företaget American Messenger Company Seattle. Företagets uppgift var att svara i telefon för att sedan leverera paket och olika former av meddelenaden.

1913 blev det äntligen något enklare för företaget att leverera sina paket när de bestämmer sig för att inskaffa  budbil. 1919 så var det dags för företaget att växa och de öppnde då upp ett kontor i Oakland i Kalifornia. Samtidigt byter de också namn till sitt nuvarande namn United Parcel Service (UPS). 1922 infördes common carrier-tjänsterna vilket bland annat innebar att det autmatiskt började ske dagliga upphätningar. Detta var mycket ovanligt att använda sig av så pass tidigt och är även en stor anleding till varför företaget verkligen började växa.

UPS

1924 infördes ett löppande band som tog hand om pakethanteringen.1930 blev UPS ännu större och fanns nu även New York City och Newark, New Jersey. 1952 common carrier-tjänsterna utvecklas och blir större än någonsin i Kalifornien. 1960 common carrier-tjänsterna börjar finnas tillgänlig i delar av New England, New York och New Jersey. 1975 UPS blir det första paketleveransföretaget att kunna dela ut paket till hela 48 delstater. Två år senare erbjuder UPS flygservice till alla 50 delstater. 1985 påbörjar UPS en flygservice som går utanför USA’s gränser nämligen en flygserivice mellan USA och sex europeiska länder. Detta är början till att UPS skulle bli ett så pass stort företag som det är idag. 1989 utökar UPS sina tjänster igen när det från och med då blev möjligt att skicka paket till fler än 175 länder runt om i världen. 1990 sker US’s första flygningar till Asien. 1994 UPS’s egna hemsda UPS.com kommer till. 1999 prövar UPS att sälja aktier till allmänheten för första gången. De säljer då 10 % av sina aktier.

2010 bestämmer UPS sig för att lansera en helt ny varumärksplattform. Detta för att på så sätt kunna marknadsföra företagets logistik samt leveranskedjekapacitet. Idag är UPS kända för att vara bäst i världen på paketdistribution och de flesta har någon gång varit i kontakt med UPS för att få sitt paket levererat. De går att kännda igen företaget tack varje de bruna paketbilarna och de bruna uniformerna.