Ponnyexpressen – del 1

Vi har alltid haft ett större eller mindre behov av att frakta saker, vare sig det har varit bara brev eller om det varit någonting större så har behovet alltid funnits. Idag transporteras brev, paket och annat gods med både tåg, buss, flyg och båt för att ta sig dit det ska. Vi klagar en hel del på både hantering och tid när det kommer till just detta men det fanns en tid då detta inte existerade, en tid då man själv fick leverera det som skulle förflyttas eller fråga någon som ändå skulle till samma ställe. Men detta ändrades 1860 då Ponnyexpressen dök upp. De flesta har nog hört om Ponnyexpressen även om man inte har någon jättestor uppfattning om vad det egentligen handlar om förutom någon form av brevbärare. Man kan tro att ponnyexpressen en gång fungerade som kommunikatör mellan öst och väst i USA, men så var inte fallet, Ponnyexpressen fanns bara under en väldigt kort period.

Två ryttare

Allting startade då två ryttare, en i Sacramento, California och den andra i St. Joseph, Missouri, samtidigt gav sig ut på ett liknande uppdrag. De skulle transportera post genom den farliga och svåra terrängen av den amerikanska västern på kortast möjligast tid. Varje vända vägde endast 75 och de två männen nådde den andres startpunkt på rekordtid, ryttaren från väst nådde Sacramento på strax under 10 dagar medan ryttaren från öst tog sig till St. Joseph på 11.5 dagar. Tillsammans var dessa resor början av Ponnyexpressen.

Efter guldet

Visionären och affärsmannen William Russell startade the Leavenworth & Pike´s Peak Express Company av två olika anledningar, människors behov att kommunicera och affärsmannens behov av vinster. På 1850-talet hade hundratusentals amerikaner emigrerat för att bo väster om Klippigabergen. Vid den här tiden hade California sett den stora guldruschen, mormonerna hade flytt religiös förföljelse och bosatte sig i Utah, dessutom hade tusentals pionjärer färdats den tuffa turen på Oregon Trail över bergen till väst.

Förkortad leveranstid

Innan Ponnyexpressen startades så kunde det ta upp till 8 veckor för ett brev från östra USA att nå de västra eftersom den mesta delen av post transporterades på båtar. De få brev som färdades över land tog bara hälften så lång tid och då endast via en sydlig väg för mail som gick från Fort Smith, Arkansas, stannade till i El Paso, Texas och Yuma, Arizona innan den slutligen kom fram i San Fransisco, Kalifornien tre – fyra veckor senare. Man kan föreställa sig att den som hade ett behov av transport snart var frustrerad över den extremt långa leveranstiden, och sedan lika lång tid för att lyckas få ett svar tillbaka. Russel´s behov av en inkomst sammanföll med den nationella önskan för en snabbare postservice och tillsammans med sina partners William Bradford och Alexander Majors drev han en postdiligens och fraktföretag från Leavenworth, Kansas. Men detta gick dåligt mot slutet av 1850-talet och på en resa till Washington la han fram idén om ett snabbare postföretag som levererade post på en central väg rakt över landet som följde Oregon och California spåren, för senator William Gwin.